Amanda:

Då har vi äntligen officiellt startat vårt projektarbete.

Här kommer ni nu följa vårt projektarbete, där vårt slutmål är att åka som volontärer år 2011.
Vi har varit insatta i Röda Korsets arbete under två års tid och arbetar mestadels som frivilliga läxhjälpare på Andersbergsskolan.

Jag och Kajsa har har egentligen haft detta projektet i våra tankar under en väldigt lång period, så vi behövde ingen direkt tid för att tänka ut projektarbetet. Men nu ska vi äntligen få börja med vårt arbete på riktigt!

Fram tills nu har vi skrivit upp en del kontaktpersoner som vi ska prata med, en del events vi vill göra (ex. välgörenhetskonserter, loppis osv) och på vilka hemsidor som vi vill söka stipendium.

I denna veckan har jag mailat en av kontaktpersonerna, Urszula, som vi har haft kontakt med under en länge tid.
Hon har hållt i ett flertal utbildningar vi varit på och höll i intervjuen som man ska ha för att de ska se om man är lämplig som läxhjälpare.
Av henne har vi fått många bra tips som vi redan börjat skicka mail till.

I onsdags var jag även på läxhjälpen för första gången denna termin och man möttes av många leenden & kramar.
Ännu hade de inte fått så mycket läxor, utan det är mer sällskapet de ville åt.
Det är så roligt, för man märker verkligen att de uppskattar det! Speciellt när jag & Kajsa är där, när de får prata med några svenska ungdomar.
På skolan går där annars 95% invandrare, vilket gör att de lär sig mycket av den svenska kulturer bara genom att prata med oss.
Själv tycker jag det är jätteroligt att vara där eftersom man märker att man gör skillnad.
Många av de som är på läxhjälpen har ingen möjlighet att göra det hemma eftersom de har många syskon och ibland kanske föräldrarna inte ens kan läsa eller skriva på svenska.

Nu har jag skrivit lite kort om hur denna veckan sett ut och senare kommer vi uppdatera efter varje gång.

Hoppas det blir roligt att följa vår process!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0